לאור ישנה חשיבות עצומה ביצירת תמונה, כל תמונה. נכון שתמונה מורכבת מכמה גורמים: טכניים, לוקיישן, רעיון וכ"ו. אבל, כל אילו לא יעזרו אם לא נדע לשלוט באור ובתאורה שלנו או יותר נכון, לתעל את האור ולהצליח לגרום לו לעבוד עבורינו בכדי להשיג את התוצאה אליה אנו שואפים בתמונה. בכדי לדבר על אור טבעי מוטב שנבין לפחות על קצה המזלג מהו אור, ממה הוא מורכב וכיצד הוא מתנהג.אז תחזיקו חזק, הנה מגיע הסבר פיזיקלי קצר,נקווה שלא יכאב...
האור הוא אנרגיה, קרינה אלקטרומגנטית, ההמכילה גלים באורכים שונים.אורכי הגלים מתפרשים בעין שלנו כצבעים שונים בטמפרטורות שונות, חמים וקרים(הקשת הנראית לעין נעה בין אדום לסגול). הגלים הארוכים הם החלשים או בעלי אנרגיה נמוכה יותר,הם מייצרים את מה שאנו רואים בעין כצבעים חמים. הגלים קצרים, החזקים יותר , מייצרים את מה שאנו רואים בעין כצבעים קרים.עד כאן ההסבר הפיזיקלי , מי שרוצה להעמיק יותר וללמוד על פוטונים, ארכי גל קיטוב וכ"ו , מוזמן להרשם ללימודי אופטיקה, לנו זה מספיק בהחלט בכדי להבין את התנהגות האור תחת המים.
אז מה קורה עם האור מתחת למים? מתחת למים האור, נספג ונעלם במהירות גדולה. הגלים החלשים יותר(צבעים חמים) נעלמים ראשונים עד אשר אנו נשארים עם כחול בלבד. והנה תרשים ותמונה להמחיש את העלמות הצבעים בכל עומק תחת המים.
התמונה הבאה צולמה בעומק של כ 10 מטרים. החלק השמאלי שלה הואר בפלאש ואילו הימני, אליו לא הגיע האור כלל, ממחיש את העלמות הצבעים בעומק וכיצד נראים(או לא נריאם) הצבעים.
התמונה בעומק של כ 10 מטרים, החלק שאינו מואר בפלאש כולו כחול ונטול צבעים |
תוסיפו לזה את העובדה שאם אנו מצלמים אוביקט במרחק גדול מאיתנו, האור צריך לנוע גם למרחק ולא רק לעומק וקיבלתם אתגר ואולי את אחד ההבדלים הגדולים בין צילום מעל ומתחת למים.
אז בואו נראה איך אפשר להתמודד עם האתגר הזה. בתור התחלה, אחרי שהבנו את המגבלות , מוטב לנו שנקבל אותם. אלא אם כן יש לכם עשרות פנסים חזקים שאתם מתכוונים להוריד איתכם למצולות ולהאיר אוניות טרופות כמוט בסטודיו, זה המצב. אז קבלו כמה המלצות שישפרו את איכות הצילום שלכם תחת המים ויעזרו לכם בהתמודדות עם תאורה תחת המים:
תכנה לעיבוד תמונה:
תכנה לעיבוד תמונה:
אני כותב את האפשרות הזו ראשונה ע"מ להיפטר ממנה ולהשאיר לכל אחד מכם את הויכוח על האתיקה המקצועית בנוגע לשימוש בתכנת עיבוד תמונה. באופן אישי, אצלי אין תמונה שלא עוברת מסע קצר לפחות בתכנה שכזו. ההגבלות של ציוד הצילום והכניסה של העולם הדיגיטלי הפכו תכנות כאילו לחלק מכלי העבודה של הצלם. אני משתמש בהם ע"מ לשפר תוצאות טובות ולא ע"מ להמציא תוצאות. בתוכנות אילו ניתן לשפר את הצבעים , החדות ושאר פרמטרים שהמצלמה לא הצליחה לתרגם בצורה מושלמת. כצלם מקצועי אני אמור לספק ללקוח תמונה מעולה ועבורי השימוש בתוכנות אילו הם עוד חלק מתהליך הצילום בדרך לתוצאה הרצויה.
איזון לובן -white balance- wb
כמעט בכל מצלמה, גם בפשוטות יותר ישנן מספר פונקציות לאיזון לובן. בין אם תבצעו איזון לובן ידני ובין אם תשתמשו באחת האפשרויות האוטומטיות שיש לכם במצלמה, שווה לנסות מגוון אפשרויות של איזון לובן בעומקים שונים. איזון לובן נכון יכול לשפר ולשדרג מאוד את תוצאת הצבעים בתמונה שלכם בצורה משמעותית ממש כמו תמונת התמנון הזו:
צלמו מקרוב
להתקרב עד כמה שניתן לאוביקט הצילום. בצילום תחת המים אני משתדל לצמצם את המרחק ביני לאוביקט כמה שיותר. כך האור החוזר מהאוביקט אל המצלמה צריך לנוע מרחק קטן יותר.גם מסת המים ו/או עכירות המים המפרידים ביננו לבין האוביקט משפיעים על איכות התמונה.לכן בכל מקרה מומלץ לצלם ממרחק קטן לאוביקט ככל שניתן.
צילום מקרוב, האור יצטרך לעבור פחות מרחק |
צלמו בעומקים רדודים.
מה יש? מי אמר שבכדי לצלם תמונות תת-מימיות טובות צריך לרדת לטיטאניק? בעומקים הרדודים רוב הצבעים עדיין נמצאים ואנו יכולים לצלם תמונות מצוינות בעזרת שימוש באור השמש החודר אל המים בלבד. נכון שזה מגביל אותנו אבל גם בעומקים רדודים יש בהחלט מה לצלם ואם תדפדפו בתמונות צלמים מקצועיים באינטרנט תראו, שהרבה מאוד מהצילומים מתבצעים בעומקים רדודים.לצורך הענין, אני באופן אישי, כל עוד אני לא ממש חייב להעמיק אעדיף להישאר ברדודים, שם מובטח לי אור טוב יותר וחופש פעולה גדול. כמו בתמונה הבאה למשל אשר צולמה בעומק של כ3 מטרים ללא תאורה מלאכותית תוך שימוש באור השמש החודר למים בלבד.
השתמשו בתאורה מלאכותית.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה