16 בנוב׳ 2011

צילום ספורט אתגרי עם פלאשים קטנים בעזרת משדרי POCKETWIZARD

יש לי חבר בשם ליאור אליהו שיש לו ביה"ס לסקי מים בחוף עין גב שבכנרת. הכרנו לפני כמה שנים כשליאור היה מאמן נבחרת ישראל בוויקבורד ואני הפכתי להיות צלם הנבחרת הרשמי. מאז בכל שנה אנחנו עובדים יחד על פרויקטים כאילו ואחרים: סרטי סקי וויקבורד, צילום הדרכות אצלו בביה"ס, אפילו סרטי בר/בת מצווה בהם נזקקים לחומרים כפי שאני מצלם מסירות ומתוך המים ולפעמים אנחנו נפגשים פשוט בכדי לייצר לליאור תמונות חדשות לפרסום ביה"ס שלו.


מאז שהתחלתי להעביר קורסים פרטיים בצילום אני חולם לשלב יום צילום כזה לתלמידים שלי. בעיקר לאילו שלומדים בסדנת צילום ספורט אתגרי. השנה סוף סוף הגיע הזדמנות כזו כשליאור הזמין אותי ליום צילום בסוף הקיץ . ממש בימים אילו לומד אצלי בחור כישרוני בשם מאור דיין צילום ספורט אתגרי ומיד התקשרתי להודיע לו שיארוז את עצמו ליום צילום וכיף בכנרת.

סירות,סקי, צילומים בשילוב ושיעור צילום ייחודי מדהים למאור, מה עוד אפשר לבקש?

אז זהו שאפשר. צילמתי את ליאור בסקי מכל כיוון אפשרי במהלך השנים. נגררתי על אבוב בכדי להיות ממש קרוב אליו , שחיתי שעות במי הכנרת עבור צילומים מזווית נמוכה, אפילו ממסוק כבר צילמתי אותו, בא לי לחדש.

אז שברתי את הראש איך והגעתי למסקנה שאני הולך להשתמש בתאורת סטודיו לצילום ספורט אתגרי. פרט לכמה מקרים נדירים שנתקלתי בהם באינטרנט בהם צלמים מהעולם ניסו זאת, לא ממש ידעתי איך יעבוד הסיפור הזה אבל בהחלט התכוונתי לבדוק זאת.


אז השלב הראשון בכל התנסות חדשה הוא שלב הרעיון. ישבתי ושרטטתי תרשימים מהיכן כדאי להאיר את הגולש, מאילו זוויות ומאיזה מרחק ומה התוצאות אליהן אני שואף להגיע. אח"כ רשמתי כמה עובדות בהם אני צריך להתחשב:

1-הצילומים עומדים להתקיים באור שמש מלא.

2-הפלאשים צריכים להיות חזקים מספיק ע"מ להתגבר או לפחות להשתוות לתאורת היום ע"מ להיות מורגשים בתמונה.

3-אני מצלם גולש שזז מהר מאוד. אני צריך לעבוד במהירויות תריס גבוהות של החל מ1/500 לערך.

השלב השני הוא בדיקת ייתכנות או בעברית פשוטה: האם הרעיון שלי בר ביצוע. בשלב זה מדמיינים הלכה למעשה את הביצוע ובד"כ כאן נתקלים לראשונה בכל הבעיות האפשריות. כבר בראשית התהליך הבנתי שבמהירות האדירה של הסירה, הרוח והמים המשפריצים מכל עבר אאלץ לוותר על אביזרים כגון מטריות וסופט בוקס. הרוח תעיף אותם עוד לפני שאתחיל ללחוץ על כפתור הצילום. כך שנשארתי רק עם הפלאש/ים עצמם ואצטרך לדאוג להם לכיסוי שיגן עליהם מרטיבות. פלאשים של סטודיו מחוברים לחשמל ומים וחשמל לא מתערבבים כ"כ טוב. חשמל.... התקשרתי לליאור ושאלתי אם ניתן לחבר פלאשים לשקע החשמל שבסירה. את השיחה סיימתי מתוסכל כשהבנתי שהזרם בסירה משתנה ואינו יציב ולא אוכל לסמוך עליו בצילומים.

השלב השלישי מתחלק ל 2 סוגי צלמים ודרכי פעולה. בשלב זה לאחר שגמרנו "להתאבל" על רעיונות שלא שרדו אפשר או להתייאש ולוותר או, להחליט למצוא פתרון ויהיה מה.אני בחרתי בוילון מספר 2 . אחרי שזרקתי לפח פתרונות כגון כבל חשמל מהחוף באורך של מאות מטרים הנגרר בתוך המים החלטתי ללנסות ולעבוד עם פלאשים על סוללות כלומר : פלאשים של מצלמה. פתרון מצוין רק שיש איתו המון מגבלות:

1-פלאש על מצלמה כשמו כן הוא. על המצלמה. מה שקצת הורס את היצירתיות שיש בעבודה עם פלאשים מכיוונים אחרים.

2- מדובר רק בפלאש אחד. ואני אצטרך כמה בכדי להאיר כראוי את הגולש מכיוונים שונים.

3- החמור ביותר הוא שפלאשים של מצלמה יודעים לעבוד בסנכרון עם המצלמה במהירות מכסימלית של 1/200-1/250 ברוב המצלמות ואני צריך מהירות תריס גבוהה יותר.אם אצלם עם פלאשים קטנים במהירויות גבוהות יותר סיכוי סביר שאקבל תמונות מוחשכות בחציין- ככה זה עובד.

לסיכום: אני צריך אביזר שיודע להפעיל מספר פלאשים קטנים בצורה אלחוטית וגם לסנכרן בין הפלאשים למצלמות במהירויות גבוהות. חיפשתי באינטרנט משדרים ומקלטים עד שבסוף מה שחיפשתי כך מסתבר, היה מונח מתחת לאף בחנות של חבר טוב שלי אבי הבעלים של חנות הצילום "פוטופריק". אבי קיבל לא מזמן את זיכיון היבוא הבלעדי של חברת POCKETWIZARD, משדרים ומקלטים לפלאשים העובדים על גלי רדיו , מה שאומר שבניגוד למשדרים העובדים על גלי אינפרא אדום גלי הרדיו יכולים לעבוד עד למרחק של 100 מטר בלי כל הפרעה גם אם הם מוסתרים האחד מהשני וגם אם יש אור שמש מלא שעלול במשדרי אינפרא אדום לשבש את הקליטה. מעל כל אילו הם המשדרים היחידים שאני מכיר שבשיטה חדשנית מצליחים להתגבר על מהירות הסנכרון הנמוכה ומאפשרים לפלאשים קטנים להסתנכרן עם מהירות תריס של עד 1/8000 .

היה לי קשה להאמין שכך הדבר. יש גבול למה שההיגיון שלי מוכן לתפוס. הייתכן שמהיום אוכל להאיר בעזרת פלאשים קטנים כמעט כל ענף ספורט אתגרי??? זה בהחלט שינוי מרענן עבורי.

הבאתי את המצלמה שלי וערכתי מס ניסויים עם מהירויות תריס שונות בחנות ומחוץ לה. על פניו, נראה שהכול עבד כמו שצריך ואכן המצלמה מסונכרנת היטב עם הפלאש גם במהירויות גבוהות מאוד ואני ארזתי את הציוד החדש וביחד עם מאור יצאנו ליום צילום בכנרת.

לקחתי איתי 2 פלאשים קטנים , מצלמה, משדרים ומארז צלילה של המצלמות על מנת שאוכל להגן על הפלאשים ולהשתמש בהם גם מתוך המים.

הגענו לכנרת, יום שמש של סוף הקיץ, עדיין חם אבל לא מידי ויצאנו לדרך.

אחרי שקצת שטנו וקצת שיחקנו התחלנו לצלם. בהתחלה תמונות רגילות של הגולש מהסירה ואח"כ עברנו לצלם עם ה POCKETWIZARD.

מאור מחזיק את התאורה ואני מצלם ולהיפך. בהתחלה צילמנו את ליאור גולש על הגל של הסירה. זה היה יחסית צילום פשוט . החזקנו 2 פלאשים עם משדרים וכיוונו על הגולש שנמצא בערך 1-2 מטר מאיתנו. האפקט היה מדהים. למרות אור השמש הפלאשים האירו את ליאור בצורה מאוד משמעותית וזאת בגלל שיכולתי לעבוד במהירויות גבוהות ולהחשיך את הסביבה מבלי להחליש את עצמת הפלאש המתקבלת.

ניסינו להאיר עם הפלאשים מזוויות שונות ולתפוס את הגולש מגבוה יותר, נמוך וכ"ו. כבר במסך המצלמה אהבתי מאוד את מה שראיתי. 2 פלאשים קטנים הפכו את פריים הגולש למשהו שנראה כאילו צולם בסטודיו . אפשר לאהוב את זה יותר או פחות בכל מקרה זה חדש ומרענן ואני מאוד מרוצה מהתוצאות.

אח"כ החלטנו שליאור יבצע קפיצות על הוויקבורד . כשקופצים עם וויקבורד נמצאים 10-20 מטר מהסירה בערך וצריך לעבוד עם עדשה ארוכת טווח מהסירה או להיגרר ע"י אבוב קרוב מאוד לגולש ולצלם עם עדשה רחבה.


החלטתי לשלב בין השניים. מאור נשאר על הסירה עם עדשת 500 שלי ואני ירדתי אל האבוב עם הפלאשים בתוך מארז. הסירה שוב החלה לטוס, מאור מצלם מהסירה, ליאור קופץ באוויר ואני עם הפלאשים מנסה לכוון בדיוק על ליאור שטס במהירות במרחק מטר ממני בערך.

מאור מהסירה צועק אם להנמיך או להגביר את עצמת הפלאשים, מידי פעם עוצרים לבדוק תוצאות ולנסות תאורה שונה – חגיגת צילום אמיתית.

לסיכום אני מוכרח להגיד שאני עוד לא סגור ב100% על מה אני חושב על התוצאה.

אין ספק שיש כאן משהו חדש עבורי וחדשני לצילום ספורט אתגרי בכלל. אני בטוח שעם הזמן והניסיון התוצאות יהפכו למדויקות, מרהיבות ומעניינות יותר.

גם אם לא רוצים להחשיך ממש את הרקע שווה להשתמש בפלאשים ע"מ לפתוח צללים על הגולש ולהיות פחות מוגבלים בכיוון הצילום(השמש מולי או מאחורי) ובכל מקרה, העבודה עם פוקט ויזארד הביאה אותי לגלות עולם חדש של אפשרויות.

אין ספק שאהפוך את החוויה לחלק משיעורי צילום הספורט האתגרי שאני מעביר, התגובה שמאור כתב לי הייתה מדהימה ומחממת את הלב, עושה חשק להשקיע עוד ועוד.

Maor Dayan ושוב רציתי להגיד תודה ליום כייף המטורף שהיה לנו בטבריה . תודה לליאור על הביצועים והרגשה הביתית לשרון על הנהיגה הטובה ועל העזרה . וככמובן לשירן שבזכותו הכל קרה. לא יכולתי לבקש מורה,  ומדריך לחיים, יותר טוב מזה תודהה על הכל !!

מאור- תודה לך, כשרון כמוך כיף לפגוש!

עד הפעם הבאה חברים – רק בריאות.

שירן ולק

2 תגובות:

אנונימי אמר/ה...

היי. קודם כל אני מאוד נהנה לקרוא את מה שאתה כותב ועוד יותר נהנה לראות את התמונות שאתה מצלם. רציתי לשאול אם במקום להתעסק עם פלאשים ומשדרים לא היה יותר פשוט לקחת 2 פנסים חזקים שעמידים למים ולהאיר קבוע את האובייקט תוך כדי צילום ?

שירן ולק-צלם אמר/ה...

שלום אנונימי.
ראשית תודה על הפרגון, אני מעריך זאת.
לגבי שאלתך:
1- פנסים חזקים שעמידים למים והמילה פשוט, לא מתחברים. פנסים עמידים למים בעצמות חזקות אינם זולים כלל ולעיתים מדובר באלפי שקלים לכל פנס.
2-פנסים בניגוד לפלאשים מתנהגים כאור סביבתי ודינם דומה כלומר: כאשר מעלים מהירות תריס הדבר גורם להפחתת האור הסביבתי אך הפלאש יראה במלואו. אם נעבוד עם פנסים במהירויות גבוהות הפנס לא יראה כמעט אם בכלל.
3- פלאש עובד על 4 סוללות קטנות ועם 4 מלאות ניתו להבזיק מאות פעמים.הוא קל קטן ונוח להחזיק וכמעט שאינו שוקל. פנסי מים איכותיים אינם כאילו ולכן מעבר ליעילות גם יהיה מאוד לא נוח לעבוד איתם.
יום נפלא
שירן