9 ביוני 2011

עושים צילומים לעסק החדש שלכם? קבלו כמה טיפים שיעזרו לכם להתכוננן נכון ויעיל ליום הצילום.

רגע לפני שאתחיל עם הטיפים, אני רוצה לפרגן למדריכה שעשתה לי לחייך. שהיה כיף לי לצלם עבורה החל מהשלב של הצעת המחיר ועד לשלב התודה בסוף, רוני ליף.
היה לי נעים לעבוד עם רוני לא רק כי היא חביבה, אלא כי היא הרימה את יום הצילום בשיא הרצינות והמקצועיות וכל זה תוך שמירה על רוח חיובית וחיוך .
 רוני עשתה הכל בצורה הנכונה ביותר. היא לקחה את משימת בניית האתר החדש שלה ברצינות והחליטה שהיא עושה הכל כמו שצריך. זה לא היה לה קל תאמינו לי אבל רוני הבינה שלהקים עסק עצמאי זוהי בהחלט מטרה ששווה להתאמץ עבורה. יש לה כעת תמונות מצוינות וסרט וידאו מקסים ולא רק בגלל שהצלם מחונן(גם, אבל לא רק) אלא בגלל שהיא באמת התאמצה והשקיע, הקשיבה והיתה מוכנה ללמוד ולא התביישה לבקש בדיוק מה שהיא רצתה.לפני זמן מה האתר שלה עלה לאויר והוא מקסים בעיני. רוני, אין לי ספק שאם תבני את העסק שלך באותה רצינות וחביבות שבה הפקת את יום הצילום, תצליחי ובגדול. אני בהחלט ממליץ לכם להיכנס לאתר שלה ולראות שגם בתקציבים שאינם בשמיים ניתן להפיק ולייצר משהו איכותי ביותר בעזרת רצינות ואמביציה.בפוסט הזה אשתמש בתמונות ובסרט של רוני .
 רוני, נעמת לי מאוד ותודה שבחרת בי כצלם שלך.
ועכשיו לעבודה:

אז החלטתם שלפתוח בריכה משלכם(או להשכיר) ולהתחיל עסק עצמאי זו הדרך שלכם. אחלה, בכיף שיהיה לכם.רגע לפני שהעסק נפתח, ישנם לא מעט דברים שצריך לעשות  כמו תוכניות עבודה, יעדים ומטרות, חישובים כלכליים , ובין כל הדברים גם בניית אתר וצילום תמונות וסרטוני תדמית  שיהיה מה להראות באתר,נכון?


אתר האינטרנט שלכם הוא דבר חשוב ביותר. הוא מייצג אתכם והוא הפנים שלכם באינטרנט . האתר צריך להיות מקודם היטב בגוגל וכדאי שיראה אסטטי , נעים ומגרה את הגולש לבצע פעולת רכישה או לפחות התקשרות . כי אם 1000 איש נכנסו אליכם לאתר ורק מעטים קנו את המוצר שלכם, משהו לא עובד כאן וכדאי שתשקלו לפנות למומחה בתחום שזה לא אני.

בתחום שאני כן מבין בו, צילום, אני משתגע לפעמים לראות שטויות שאנשים עושים בכדי לחסוך כסף ויורים לעצמם ברגל עוד לפני שהתחילו לעבוד והנה דוגמה להמחשה:

במהלך שנות עבודתי עם בריכות אני מכיר מאות מדריכים ובעלי בריכות ברחבי הארץ. כשמדריך פונה אלי ומבקש הצעת מחיר ליום צילום המחיר תמיד ינוע בין 1/2 ל 1/3 ממה שאני גובה מלקוחות מסחריים.
למה?  כי הם קרובים לליבי, כי הם עוזרים לי בעבודה, בד"כ הם גם חביבים ובכל מקרה, אני מעריך אנשים שיש להם ביצים(או ביצות) ומוכנים ללכת בעקבות החלום .
 
לא חשוב כמה אחתוך עבורם במחיר,עדיין לא כולם יכולים (או רוצים) לשלם עבור שירותי וזה בסדר גמור.
ואז לפעמים קורה הדבר העצוב מכל, האתר החדש שלהם עולה לאויר בקול תרועה עזה. הם מפרסמים אותו בפייס בוק ובכל מדיה אחרת אפשרית, בשלב מסוים גם לקוחות פוטנציאלים מגיעים לאתר ומה הם רואים?


 
 תמונה שצולמה בטל נייד  שאמנם לא ברזולוציה או חדות טובה , אבל היי, אין כמו חינם לא?
לזה הם גם הוסיפו את 2 הדקות שחבר של חבר צילום להם פעם עם מצלמה תת מימית חצי מקצועית וערך להם הבן דוד של ההוא שבעוד שנתיים מתחיל את לימודי הקולנוע אי שם.
את הסאונד טראק לאותו וידאו הם צירפו מוסיקה סופר איכותית שגנבו מזמר מוכר, החברה של אברם מהמכולת עיצבה להם דף אינטנרנט בו הם עירבבו את כל המוצרים והרי לכם עוד אתר שבמקרה הטוב יגרום ללקוח שעבר דרכו לדמיין שאם כך נראה האתר, ברור שהבריכה מעופשת, המגבות לא עברו כביסה כבר שבועיים לפחות והמטפל/ת עצמו, בודאי זקוק לגזיזת ציפורניים ושיער בדחיפות. בכל מקרה, אותם פוטנציאלים רואים ואמרים לעצמם : על אדם כזה, אני לא הולך לשים את הכסף שלי. והנה נגוז לו עוד חלום של עוד אדם שרצה עסק, לא היה מוכן להשקיע בו אבל בהחלט רצה, כנראה שזה לא מספיק וחבל.

אני לא כאן בכדי לשפוט, אבל אתם חייבים להבין, אבל אם אין לכם כסף, אל תבנו את העסק שלכם עדיין. כשבונים עסק הכסף שמוציאים על אתר אינטרנט הוא הכסף הקטן. מה עם שיווק? ובריכה ו..... הבנתם אותי ?
עדיף להתעכב מעט מאשר לייצר קקי. זה חבל וזה מעליב את המקצוע המקסים של כולנו.


טיפים להפקת יום צילום מוצלח :
יוצרים קשר:
מתקשרים לצלם/מעצב אתרים/ עורך סרטים מתיעצים ומבקשים הצעת מחיר.שלב יצירת הקשר הוא לכאורה טריויאלי. תתפלאו כמה אנשים נתקעים כבר בשלב הזה, דוחים למחר ושוב למחרתיים והנה כבר חלפו כמה חודשים.... יצירת הקשר היא התחלת התהליך, ברגע שתתחילו לבצע פעולות פשוטות לכיוון החלום, תתחילו להניע את התהליך ותתחייבו לעצמכם.

עושים שיעורי בית ומבררים עם עצמינו בדיוק מה אנחנו רוצים- מעבירים את המידע לצלם בצורה מדויקת.
אתם יודעים כמה פעמים שמעתי את המשפט : אתה הצלם אתה תגיד מה לעשות, סומכים עליך...
אתם יודעים כמה פעמים בתמימות הסכמתי ובסוף מסתבר ששגיתי והלקוח בכלל רצה משהו אחר? בערך אותו המספר.
זה נכון שאני מנוסה וזה נכון שאני יצירתי אבל בשום אופן אל תפילו הכל על הצלם. בצורה הזו אתם מבטלים את עצמכם ואת הייחודיות שלכם.ואם בכ"ז החלטתם להתעצל ולהישען על התירוץ של : הצלם יחליט, אל תתפלאו אם לא יצא בדיוק מה שרציתם. בלי מידע מדויק גם לא אדע איך לתמחר עבורכם את החגיגה ועלולה להיווצר בהמשך אי נעימות. תשקיעו זמן ועשו שיעורי בית. נסו להבין בדיוק מה אתם רוצים וצריכים. חישבו היטב מהם היתרונות והחסרונות שלכם יחסית למתחרים והישענו על היתרונות ובקשו להדגיש אותם.חישבו על המוסיקה שתלווה את הסרטון, אולי גם תרצו תמונות תקריב של הידיים שלכם על גוף המטופל בכדי להמחיש את המגע? מאיפה אני יודע? את זה אתם צריכים לדעת ולהעביר אלי בצורה מפורטת עד כמה שניתן. באופן כללי, ככל שעבודת ההכנה תהיה טובה יותר ומפורטת ככה אתם מתרחקים מאי הבנות ומן האפשרות שתסיימו יום צילום ולא תבינו למה הצלם לא השכיל לנחש את רכשי ליבכם. ולצלמים שביננו, גם אתם אשמים בכשלון אם הסכמתם לצלם בלי לקבל פרטים מדויקים. אל תסכימו לעבוד אם לא הכל ברור. הכסף שתרויחו מהשגיאה שתעשו, יעלה לכם ביוקר. אני באופן אישי כבר לא מוכן היום לעבוד עם לקוחות שלא יודעים מה הם רוצים. אני מוכן לעזור, ליעץ ולכוון, אבל הלקוח צריך להיות בעל החזון.
שלב ההפקה 1 - המצטלמים ותפקידיהם.
שלב ההפקה הוא שלב פקידותי ולעיתים גם מעצבן. כאן אתם צריכים לתאם בין כל אילו שמתנדבים להצטלם עבורכם לבין הצלם , הבריכה , ולא פחות חשוב, עצמכם. להוא יש יום כזה וההוא יכול רק בערב וההיא לא יכולה אתמול.....
עצה ראשונה : אם המצטלמים שלכם לא מתאמצים להתגמש עבורכם, שחררו אותם ומיצאו חדשים. זהו שלב שבו אתם צריכים את עזרתם. אם כבר עכשיו לא ממש בא להם להתאמץ, סיכוי טוב שביום הצילום סבתא שלהם תמות והם יהיו חייבים להיות בהלוויה אם אתם מבינים למה אני מתכוון. תמצאו כאילו שבאמת רוצים לעזור לכם. סיגרו מול כולם בצורה ברורה את התאריך השעה, כמה זמן ימשכו הצילומים, מה להביא והזכירו לבחורות המצטלמות בלי להתבייש ששערות בבית השחי זה כבר לא באופנה. לא תאמינו כמה פעמים הן נזכרות רק מול המצלמה.הסבירו לכול השחקנים את תפקידיהם מראש בלי להחסיר פרטים או לעגל פינות. לא נעים לגלות שההריונית שהגיעה להצטלם חשבה שהצילום רק מעל המים ולהכניס את האוזן הימנית למים זו לא אופציה.דבר נוסף, אני ממליץ לא להזמין את המצטלמים לחצי שעה וזהו. בקשו מהם להיות נוכחים לאורך כל זמן הצילומים גם אם זה אומר ל"להתייבש" בחוץ מעט. אי אפשר לדעת במה תיזכרו פתאום או אם תהיה בעיה עם הציוד או הצילום (גם זה קורה) וצריך חומר גלם או תמונות נוספות.



שלב ההפקה 2- בחירת הבריכה לצילום:
כשאתם מוכרים חוויה במים מן הסתם הבריכה חשובה מאוד. חשוב בראש ובראשונה שהמים יהיו צלולים ונקיים. ביחרו בבריכה מתוחזקת היטב וודאו עם הבעלים שהם מודעים לתאריך הצילום שקבעתם ובקשו לדאוג שהמים יהיו במצב הטוב ביותר האפשרי.זיכרו שאת הצילומים אנו עושים מעל ומתחת למים. סביבת הבריכה חשובה אף היא. נסו למצוא בריכה שגם הסביבה הקרובה אליה נראית טוב או לפחות אסטטית ודאגו לסדר אותה היטב ביום הצילום. לא יפה לראות חישוקים בכל מיני צבעים בערימה מבולגנת או "נודלים" מסתובבים בבלגן על שפת הבריכה. פנים הבריכה לא פחות חשוב. השתדלו לבחור בריכה שהרצפה שלה אם לא בצבע אחד, לפחות במצב מצוין ומתוחזקת. לא כדאי שכשנצלם תחת המים את המטופל נראה ג'יפה או כל מיני שאריות גומי מצ'וקמקות מתנפנפות להם בשלווה.שלא לדבר על רצפה מלוכלכת מלאת עובש ופטריות.אני יודע שלא כל אחד יכול לשלוף עשרות בריכות לבחירתו. גם אם המקום בו אתם עובדים מסכים לתת לכם בריכה לצילומים תעדיפו לשלם לשכירות של כמה שעות בבריכה אחרת אם הנתונים בבריכה החינמית שלכם אינם מתאימים.

הכינו תכנית עבודה ליום הצילום.
רישמו על נייר תכנית עבודה מפורטת והביאו אותו לבריכה. חשבו כמה זמן הבריכה לרשותכם וכמה מצטלמים יש לכם. חלקו בינהם נכון את הזמן.חלקו את הזמן כך שלכל מצטלם יהיה מספיק זמן צילום בוידאו, סטילס מתחת ומעל המים. השאירו קצת רווח בין כל סשן של צילום, בזמן הזה תעברו עם הצלם על חומרי הגלם והתמונות שצילמתם עד כה ותלמדו לצילום הבא.רישמו את סדר העבודה בדיוק. מי מצטלם ראשון ואיך. ביום הצילום אתם עלולים להתרגש מעט ולשכוח דברים. טוב שיהיה את הכל רשום וכך פשוט תיצמדו לתכנית העבודה ולא תצטרכו בין כל שאר הברדק גם להתאמץ ולחשוב (: .

תקשורת עם  לצלם :
במהלך הצפייה בחומרי הגלם בהפסקות או אפילו במהלך העבודה אל תתבישו להזכיר , להאיר ולהעיר לצם אם נדמה לכם שהוא מפספס משהו חשוב או שכח ממשהו. אמנם אנחנו הצלמים זה עם של יוצאי יחידות מובחרות ולכולנו מוחות של מדעני נאסא אבל קורה שגם אנחנו שוכחים ומספסים לפעמים. אני לא אומר לא לסמוך על הצלם, אני רק אומר שכולנו טועים ואם הצלם שכח שביקשתם לצלם מזוית מסוימת ותכף זמן הצילום נגמר, אל תתביישו להזכיר לנו.תאמיניו לי, כשקורים דברים שכאילו הצלם מרגיש טיפש ומתפלל שאפשר יהיה להחזיר את הזמן אחורה (לי זה אף פעם לא קורה אבל צלמים אחרים.... סתם).

עכשיו אתם הבעלים של חומרי גלם ותמונות איכותיות והאתר שלכם כנראה יראה מושקע ויעשה עבורכם עבודת שיווק מצויינת.
אני רוצה להעיר עוד כמה הערות חשובות שנשכחו בדרך :

1- בשלב הצעת המחיר, בידקו כמה צלמים והשוו בין מחיר ומה מקבלים רק עשו טובה, תעבדו עם כאילו שכבר עשו סרטי תדמית במים ומבינים את ההבדלים שבין צילום מעל ומתחת למים והשילוב בינהם.ותאמינו לי, לא מספיק להיות צלם טוב, כדאי מאוד שיהיה מומחה בצילום מהסוג הספציפי הזה.אל תתבישו לראות דוגמאות ולקבל המלצות.חשובה לא פחות הכימיה שבינכם ובין הצלם שלכם.

2- הסכמתם על צלם ומחיר- יופי. ודאו היטב מהם תנאי התשלום. האם אפשר לשלם גם באשראי ובכמה תשלומים(רמז: אצלי אפשר ) ? אם במזומן אז מתי? הגיעו להסכם ברו בכל מקרה. לא כיף להבין שמשלמים הכל במזומן היום כי אחרת הצלם כועס ולא כיף שהלקוח חושב שאין בעיה לשלם 1000 ש"ח ב14 צ'קים דחויים.סכמו הכל מראש ובצורה ברורה.תמיד שאלו אם המחיר כולל או לא כולל מע"מ. עצמאיים נוטים לשכוח להגיד שהמחיר אינו כולל מע"מ.

3- תמונות: בררו אם הצלם האם הצילום כולל עיבוד ראשוני לתמונות(אופטימיזציה) . אני לא רואה טעם לעבד 200 תמונות אם צריך רק 5. אפשר אבל אז זה יעלה לכם כסף לכן, אני נותן את הדיסק עם כל התמונות המעובדות ללקוח, הוא בוחר מספר תמונות נבחרות עליהן סיכמנו ואני מעבד רק את אילו.

4- וידאו: תבינו, צילום וידאו ועריכת וידאו- 2 דברים נפרדים. אם שילמתם על שעת  צילום, אל תצפו בסופה לקבל סרט ערוך עם מוסיקה ברקע. מה שתקבלו זו קלטת עם חומר גלם. את הקלטת הזו צריך עוד לדגום למחשב ולערות לסרט, אח"כ (או תוך כדי גם מוסיפים מוסיקה) בקיצור, אלא אם כן כך סוכם, מחיר הצילום אינו כולל עריכה. בידקו עם הצלם איזו מוסיקת רקע תלווה את הסרט שלכם. מוסיקה המעוגנת בזכויות יוצרים עלולה להחשב כגניבת זכויות יוצרים ולעלות לכם בקנס רציני. בידקו שלצלם יש מאגר מוסיקה חוקי.

בהצלחה לכם ואל תתבישו לשלוח מיילים או להתקשר בכל שאלה שהיא, אשמח לעזור.
והנה לסיום סרטון הוידאו של רוני.





3 תגובות:

מירב הראל אמר/ה...

רוצה להוסיף בתוכנית עבודה ליום הצילומים יש לבוא מוכנים באיזה פוזיות רוצים להתמקד..מאוד חשוב..ויש גם את זה לרשום...סתם עוד טיפ...אחלה כתבה אהבתי בעזרת השם בקרוב אצלי..שירן אתה אומן...נתראה מבטיחה...

רוני ליף אמר/ה...

שירן, אתה אלוף! מקווה שנתראה בקרוב...תודה על המילים היפות ועל היצירה המיימית הקסומה!!

ron gilady אמר/ה...

תודה רבה על המידע.
אני חושב שסרט תדמית לעסק הוא דבר מאוד חשוב, ולכן לפני שבוחרים חברת הפקות אשר תעשה לכם את הסרט תדמית תבדקו תיק עבודות סרטי תדמית אשר יתן לכם קצת יותר מידע על איכות הפקת הסרטים שהחברה הזו עושה.
אני אישית בחרתי לעשות סרטון תדמית לעסק שלי ועברתי יותר מ6 חברות שונות עד שמצאתי חברה שאני רוצה לעשות איתה את סרטון התדמית ויודע שהתוצאה תהיה מוצאת חן בעיני.
מטרת סרטון התדמית להכיר לשוק לקוחות חדש את העסק שלכם ולכן תרצו שמי שיפיק את הסרטון יהיה הכי מקצועי שאפשר, אל תתפשרו על זה מפני שזה יכול לעלות לכם בלקוחות.